Search through the Arch-I-nfo database:

Rem Koolhaas van OMA (architectenbureau) (Architecturale bouwstijlen in de geschiedenis)

Architect Rem Koolhaas (OMA)
De hoofdarchitect en schrijver van het architectenbureau OMA is Rem Kolaas. Een Nederlander die zicht vooral bezig hield met het schrijven over de theorie van de architectuur en hoe het ontwerpen in zijn werk gaat. Rem Kolaas was eerst bekent als schrijver en daarna als architect. Zijn eerste boek ging vooral over de analyse van New-York (manifest van het verleden).

Villa Holland (jaren 80)
Rem Kolaas bouwde in het begin vooral villa's zoals Villa Holland in opdracht van een rijke Nederland. Hij kreeg daarvoor een perceel van 1 km² ter beschikking, de eigenaar had alles rondom 1 km opgekocht omdat hij een rustige ligging wilde. Deze villa werdt opgericht in de jaren 80, een tijd waarin stedenbouw zeer nihil werdt en er veel oude gebouwen terug werden herbouw (reconstrutie van vroeger). Het ontwerp van de villa was vooral lineair. Doordat hij rijk was zag het architectenbureau de kans om eens iets nieuws uit te proberen in plaats van de gewone villa's.
De architect wilde Avant-Garde architectuur uitproberen met zijn villa's. En dit kon hij perfect doen met deze grote villa want er waren nogal tegenstrijdige wensen van de bouwheer en zijn vrouw. Zo wou hij een glazen gebouw en zijn vrouw een zwembad op het dak, dit zijn echter tegenstrijdige elementen. De bouwheer hield niet van rommel en opruimen: dus alles moest zorgvuldig kunnen worden opgeborgen. Vrouw en man moesten kunnen apart leven, dus wilden ze 2 huizen in 1.

Er waren veel verwijzingen naar de ontwerpen van architect Le Corbusier (Le Corbusiaans gebouwd)
Het gebouw was voorzien van veel glas, was vrij zwaar, massief maar toch zwevend. Het bureau werdt op een lift geplaatst waarmee hij naar boeken kon zoeken die rondom in de wanden werden verwerkt en over 3 verdiepen werden verspreid (de lift stond centraal).

Met een maquette zetten ze verschillende functies rond en op een lege balk die absoluut vrij moest blijven. Alles moest kunnen worden weggestoken.
Het eerste ontwerp was te saai zo werdt de maquette herwerkt tot een andere constructie (hiervoor was veel geld nodig). Een aantal problemen bij het ontwerp waren: te veel circulatie en te veel open ruimtes. De oplossing hiervoor? Opvullen met kasten om alle rommel in op te bergen.
Het ontwerp werdt dan toch niet gebouw als villa maar diende dan als ontwerp voor een concertgebouw in Porto. Het ontwerp was beter geschikt voor een concertgebouw dan voor een villa. Het werdt een venster op de stad. Zo staat het gebouw in het midden met daarrond groen (het tegenovergestelde van een normale stad waar groen aan de binnenkant staat met daarrond de huizen.

OMA gaat meer om met techniek dan Le Corbusier die zich meer bezig hield met kunst en structuur.
OMA creëert iets onzuiverdere structuren.

Casa da Musica (Porto, Portugal) 2004
Casa da MúsicaPorto (Portugal) (2004)
Dit is een project rond de schoendoos (shoebox) en diende als concertgebouw in Porto (Portugal).
Het werdt een gebouw met een ontwerp lijkende op een schoendoos. Vele mensen dachten dat het erom gedaan was dat het gat in dit gebouw overeenkwam met een schoendoos. Het was alsof OMA rond het thema van de schoendoos gewerkt hadden maar dit was niet zo.

Het ontwerp is rechthoek en is dus beter voor de akoestiek, het diende zelfs uitstekend daarvoor.
Eerst werden de ruimtes geschetst. Daarna werden de ruimtes met de zelfde soort functies samengenomen en waar nodig de relatie getrokken tussen de ruimtes die aan elkaar moesten gelinkt worden. De ruimtes werden gegroepeerd volgens functie en met elkaar verbonden in een bepaalde logica volgens gebruik (dit volgens de noden van de bezoekers, artiesten en bediening).

Inleiding

Bouwstijlen:
Barok en Rococo (1600-1780)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen